Nya uppgifter: Nvidia släpper enbart RTX 5090 i år

Permalänk
Melding Plague

Nya uppgifter: Nvidia släpper enbart RTX 5090 i år

Enligt Moore's Law is Dead kommer Nvidia bara släppa ett kort med Blackwell-arkitekturen i år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar vad det blir för (över)pris.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir med en säkrare PCI-E koppling än 4090, jag ar 3090, vägrade 4090 bara pga. det finns fortfarande brandrisk med 4090 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Hoppas det blir med en säkrare PCI-E koppling än 4090, jag ar 3090, vägrade 4090 bara pga. det finns fortfarande brandrisk med 4090 serien.

Kasta din mobilladare också i så fall.

Permalänk
Medlem

5060 kommer säkert 2026 till och med, de drar ut mer och mer på de billigaste korten så man ska köpa dyrare. Många tycker det är normalt idag med 10k för ett grafikkort, helt galet!

Permalänk
Medlem

Dissar Nvidias överprisade grafikkort och inväntar AMD's High End kort i framtida Radeon 9000-serien. Klarar mig fint med mitt Asus TUF 7900 XTX. Inköpet av mitt nuvarande grafikkort var en markering mot Nvidias ockerpriser.

Glömde nämna varför jag köpte 7900XTX
Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Nvidia är inte så intresserade av att sälja grafikkort till konsumenter i nuläget, men de vill nog behålla positionen att ha det snabbaste (dyraste) grafikkortet på marknaden. Kombinera de parametrarna och särskilt 5090 kommer nog kosta därefter tyvärr.

Permalänk
Medlem

Well inget direkt nytt, kommer säkert bara komma några tusen kort totalt också, så vi kommer se 10-20 kort i butikerna här i Sverige som försvinner inom en timme sen ökar priserna och Nvidia välkomnar scammers tillbaka!

Skrivet av Maximo:

Kasta din mobilladare också i så fall.

varför? Risken med 4090 korten är påtaglig då dom redan ändrat på standardkontakten en gång och ryktas om att det jobbas flitigt på att byta den igen snart..

Mobilladdare må även dom ha en risk, speciellt kina laddare men fortfarande påtagligt mindre risk än 4090 korten

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Hoppas det blir med en säkrare PCI-E koppling än 4090, jag ar 3090, vägrade 4090 bara pga. det finns fortfarande brandrisk med 4090 serien.

Det ska vara en ny kontakt väl? 16 stift va det väl alltså 16+4 men kanske bara drömt det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

5060 kommer säkert 2026 till och med, de drar ut mer och mer på de billigaste korten så man ska köpa dyrare. Många tycker det är normalt idag med 10k för ett grafikkort, helt galet!

Jag tror inte att de kommer att göra så. I denna segmentet kan AMD slå de på fingrarna, särskilt i priset. Så det finns alltid ett hot. Frågan är hur mycket skulle AMD vilja hota på Nvidias position på mellanklass marknadsandel.
Om vi har endast Nvidias 5090 i topp segment och med AMDs mid segment i slutet av året och i början av nästa året, kommer det inte att bli någon konkurrens inom specifika segment och i så fall ocker pris på alla ny gen grafikkort...

Permalänk
Medlem

Det är allmänt känt att alla skriker efter kort för att köra AI och Nvidia äger i stort sett marknaden just nu, begäret är så stort att Nvidia har bara tillverkningskapacitet för 30-50% av begäret vilket har lett till långa väntetider för kunderna.
Med tanke på detta är det bara naturligt att Nvidia lägger så mycket tillverkningskapacitet som möjligt på sina AI-kort där de har stor förtjänstmarginal, och att det blir väldigt lite tillverkning över för konsumentkort.
Så själv blir jag inte förvånad om lanseringen av RTX 5000 serien blir utdragen och att det stämmer att vi bara får se RTX 5090 i år, och tyvärr tror jag vi kommer få se väldigt få kort tillgängliga och att det blir väldigt vanligt med slutsålt i butikerna, vilket troligen leder till fortsatt väldigt höga priser och jag väntar mig en hel del scalping.

Permalänk
Medlem

Grafikkorts marknaden levererar igen....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det ska vara en ny kontakt väl? 16 stift va det väl alltså 16+4 men kanske bara drömt det.

Omarbetad strömkontakt med kortare sensorpinnar, som gör att sensorpinnarna bara får kontakt om strömkontakten är fullt införd. Om inte sensorpinnarna får kontakt så släpps inte strömmen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag tror inte att de kommer att göra så. I denna segmentet kan AMD slå de på fingrarna, särskilt i priset. Så det finns alltid ett hot. Frågan är hur mycket skulle AMD vilja hota på Nvidias position på mellanklass marknadsandel.
Om vi har endast Nvidias 5090 i topp segment och med AMDs mid segment i slutet av året och i början av nästa året, kommer det inte att bli någon konkurrens inom specifika segment och i så fall ocker pris på alla ny gen grafikkort...

AMD måste ju dock konkurrera med nuvarande generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

5060 kommer säkert 2026 till och med, de drar ut mer och mer på de billigaste korten så man ska köpa dyrare. Många tycker det är normalt idag med 10k för ett grafikkort, helt galet!

I kontrast till att man samtidigt kan få en hel konsol för 5k, sedan finns det ju billigare grafikkort också - begagnat 3080 har ex legat på 5-6 tkr i flera år (hur nu det kan vara möjligt)

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Många spekulationer i artikeln. Vilka nya och uppkommande spel motiverar ett 5090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Många spekulationer i artikeln. Vilka nya och uppkommande spel motiverar ett 5090?

Spelar man i 4K så har man ju typ alla gamla spel som behöver bättre kort. Även i 2560x1440 ser man ju att 4090 inte levererar nog mycket kräm ibland.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

I kontrast till att man samtidigt kan få en hel konsol för 5k, sedan finns det ju billigare grafikkort också - begagnat 3080 har ex legat på 5-6 tkr i flera år (hur nu det kan vara möjligt)

Xbox 360 köpte jag för 1600kr eller liknande 2008 om jag inte minns fel. Även då var konsoler billigare än grafikkort.
Men en pc är ju svår att slå om det är är en sån man vill ha.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Många spekulationer i artikeln. Vilka nya och uppkommande spel motiverar ett 5090?

Man kanske vill köra native 4k och allt på absolut max? Inte ens ett 4090 klarar av det idag i vissa spel så som Cyberpunk.

Kör mer eller mindre allt alltid på absolut max, med uppskalning i vissa få titlar och funkar det inte så blir det att spela något annat spel

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Spelar man i 4K så har man ju typ alla gamla spel som behöver bättre kort. Även i 2560x1440 ser man ju att 4090 inte levererar nog mycket kräm ibland.

Om det snabbaste grafikkortet från Nvidia är värt priset är upp till var och en. Det verkar som att många nya spel är sämre optimerade. Nu spekulerar jag men kan det va med flit för att tex Nvidia ska sälja sina dyra grafikkort? Allt handlar ju om pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Spelar man i 4K så har man ju typ alla gamla spel som behöver bättre kort. Även i 2560x1440 ser man ju att 4090 inte levererar nog mycket kräm ibland.

vad svamlar du om? har ett 4090 och kör i 3440x1440 ALDRIG haft problem med något spel alls.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätokraten:

Dissar Nvidias överprisade grafikkort och inväntar AMD's High End kort i framtida Radeon 9000-serien. Klarar mig fint med mitt Asus TUF 7900 XTX. Inköpet av mitt nuvarande grafikkort var en markering mot Nvidias ockerpriser.

Det låter ju som en lysande strategi då AMD korten kostar ungefär lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätokraten:

Dissar Nvidias överprisade grafikkort och inväntar AMD's High End kort i framtida Radeon 9000-serien. Klarar mig fint med mitt Asus TUF 7900 XTX. Inköpet av mitt nuvarande grafikkort var en markering mot Nvidias ockerpriser.

Fast vad gör det för skillnad när AMD bara följer nvidias priser -5%? AMD är lika goda kålsupare som nvidia när det kommer till prissättning.

OnT: grafikkortsutvecklingen gör att jag starkt överväger att spela på konsol istället.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Spelar man i 4K så har man ju typ alla gamla spel som behöver bättre kort. Även i 2560x1440 ser man ju att 4090 inte levererar nog mycket kräm ibland.

Inte haft nått problem med 1440P själv, men i 2160P finns det ett flertal spel som inte klarar av att hålla 100+ konstant.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet med överdrivna priser.
Köper ni så röstar ni för dyra produkter.
Ja, då får ni betala priset.
Det är inte tillverkarnas fel. De skrattar ju hela vägen till banken.
Då är frågan vem den långa näsan sitter på?

Lite som att vi har bostadsbrist i Sverige. Men det byggs ändå för lite 😆
Och det som byggs är dyrt.

Krävs ingen raketforskning att se det.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Enligt wccftech kommer 5080 först och 5090 strax efter i Q4 i år.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Är kanske inte hugget i sten

Permalänk
Skrivet av kotz:

Förstår inte problemet med överdrivna priser.
Köper ni så röstar ni för dyra produkter.
Ja, då får ni betala priset.
Det är inte tillverkarnas fel. De skrattar ju hela vägen till banken.
Då är frågan vem den långa näsan sitter på?

Lite som att vi har bostadsbrist i Sverige. Men det byggs ändå för lite 😆

Krävs ingen raketforskning att se det.

Om efterfrågan är tillräckligt stor så funkar det inte riktigt tyvärr.
Lite som med mat i slutändan.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stevenbivenh:

Är kanske inte hugget i sten

<Uppladdad bildlänk>

Rankar dessutom kopite7kimi långt över MLID när det kommer till läckor. Med tanke på hur mycket korrekt databladsinfo han läcker så har han helt klart kontakter i tillverkarledet.

Dock, som nyheten nämner, så är det ju fortfarande inte osannolikt att dom skulle inleda med 5090 och inte hinner lansera 5080, även om det säkert kommer vara annonserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätokraten:

Dissar Nvidias överprisade grafikkort och inväntar AMD's High End kort i framtida Radeon 9000-serien. Klarar mig fint med mitt Asus TUF 7900 XTX. Inköpet av mitt nuvarande grafikkort var en markering mot Nvidias ockerpriser.

Nvidia har storföretag i kö som köper deras kretsar för miljardbelopp så de har ju inte mycket till val, de måste sätta höga priser. Det finns inget som grafikkortskunderna kan göra åt det.
Meta sägs ha pyntat 300 miljarder för nvidiakretsar, om Jensen hade sålt de kretsarna för 30 miljarder istället via grafikkortsmarknaden hade han fått sparken av sig själv.

Lite svårare att förklara varför AMD ligger högt, men det kan hända att de måste allokera all kapacitet de kan köpa av TSMC till Epyc och Ryzen och att det faktiskt är (eller har varit) produktionsbrist på grafikkort från deras sida.